CVO
Wat is een CVO?
Een CVO is een CFO die maatschappelijke waardecreatie topprioriteit maakt in elke besluit.
Definitie:
- Een CVO is een CFO van een grootbedrijf (> 250 werknemers, C-level)
- Een CVO stuurt niet alleen op financiële waardecreatie, maar op maatschappelijke waardecreatie (de combinatie van sociaal, menselijk, natuurlijk en financieel kapitaal) voor alle stakeholders (medewerkers, samenleving, klanten en partners).
- Een CVO rapporteert transparant op alle kapitalen en voor alle stakeholders.
- Een CVO maakt impact topprioriteit in besluitvorming van de onderneming, van investeringsbeslissingen tot de strategie.
- Een CVO zorgt ervoor dat de onderneming verantwoordelijkheid draagt voor de maatschappelijke impact van de onderneming over de gehele waardeketen.
- Een CVO creëert een impactgedreven cultuur binnen de organisatie.
- Een CVO is een leider op impact in de eigen sector en jaagt verandering aan in de sector en bij andere organisaties.
THE RISE OF NEW LEADERSHIP
De definitie van waarde is aan het veranderen binnen bedrijven en overheden. Groeiende maatschappelijke crises (klimaat, biodiversiteit, ongelijkheid), nieuwe regelgeving (CSRD, CSDD) en de nieuwe corporate governance code (gericht op ‘duurzame langetermijnwaardecreatie’) vereisen van bedrijven een fundamentele vernieuwing. Het meten, rapporteren en sturen op louter financiële waardecreatie dient vergezeld te worden van een focus op maatschappelijke waardecreatie voor alle stakeholders (medewerkers, consumenten, waardeketen, overheid & brede samenleving). Een verandering in de mindset, instrumenten en prikkels binnen bestuurskamers is onvermijdelijk. De focus op maatschappelijke waarde (sociaal, menselijk én natuurlijk kapitaal) moet verweven worden in alle strategieën, verdienmodellen en KPIs.
CFO’s en andere (financiële) directeuren moeten daarom uitgroeien tot Chief Value Officers (CVO’s). Een CVO richt zich op maatschappelijke waardecreatie, en niet uitsluitend op het financiële succes van de onderneming. En ze integreren impact in het hart van financiën en controle om geïntegreerde besluitvorming te garanderen.
In dit webinar spreken Ferdinand Vaandrager (CFO ABN AMRO), Werner Schouten (directeur Impact Economy Foundation), Volkert Engelsman (ex-CEO Eosta) en Sanne Vorstermans (managing consultant SeederDeBoer) over de opkomst van de Chief Value Officer.